Icfj 的一个项目

تبیین نقش و اهمیت داده نگاری در خبرنگاری امروز

作者Mehrnaz SamimiMar 30, 2022 发表在 داده‌نگاری
داده نگاری

«داده» و «داده‌نگاری» واژه هایی هستند که مفاهیم گوناگونی از آنها در ذهن متبادر می شود. تصور بعضی از مردم از داده مجموعه‌ای از اعداد است که در صفحه‌‌ گسترده یا جدولی بزرگ گردآوری شده‌ باشد. ۲۰ سال پیش روزنامه‌نگاران تقریباً تنها با همین شکل از داده سروکار داشتند. اما اکنون در دنیای دیجیتال کنونی، ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم، دنیایی که در آن تقریباً هر چیزی از راه اعداد توصیف می‌شود، شرایط بسیار تغییر کرده است. 

شاید بتوان این تفاوت را در فرصت‌های جدیدی می یابیم که شم خبری و مهارت تهیه گزارش در آنها تبلور می یابند.

داده نگاری می‌تواند به کند و کاو شرح اینکه ارتباط افراد با رویدادها چیست، کمک کند.

بی‌بی‌سی و فایننشال‌تایمز به عنوان بخشی از روند معمول کار خود، برنامه‌های تعاملی با موضوع بودجه تهیه می کنند. داده نگاری همچنین می تواند دیتاژورنالیسم می‌تواند خود فرایند گردآوری اخبار را شروع کند. نمونه آن، کاری است که گاردین در به اشتراک گذاشتن داده‌ها و مطالب مختلف با بخش Datablog این رسانه با موفقیت انجام داده است.

با داده باید مانند هر منبعی با تردید برخورد شود و مانند هر ابزاری باید از اینکه چگونه می‌تواند روایت های گوناگون را به شیوه های مختلف گزارش کند، آگاه بود.

در گذشته روزنامه‌نگاران در میان معدود افراد جامعه بودند که فناوری را برای تکثیر و توزیع آنچه در یک شب اتفاق افتاده بود در اختیار داشتند. اما امروز داستان‌های خبری از منابع متعدد، شاهدان عینی، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای تهیه گزارش بهره می برند و سرعت در دریافت حجم زیادی از اطلاعات در این روند حرف اول را می زند؛ کاربران هر روز سایت‌های زیادی را می خوانند یا تورق می‌کنند، صبح که بیدار می‌شوند اخبار را در تلگرام، توییتر و اینستاگرام می‌بینند و نظرانتشان را در رابطه با موضوعات و اخبار گوناگون با دوستانشان همرسانی می کنند. دیگرنمی توان مثل گذشته با انتشار یک یادداشت در روزنامه یا یک سایت به نیاز و تقاضای کاربران پاسخ داد. می توان گفت کاربران تشنه‌ی اطلاعات هستند. اطلاعاتی زیاد در مقیاسی کوچک با تجزیه و تحلیل درست که با سرعت در دسترسشان قرار گیرد.

شاید فرصتی جدید باشد برای گفتن یک داستان قانع‌کننده با مقیاس بالا و محدوده اطلاعات دیجیتالی که در حال حاضر در دسترس است. داده نگاری این امکان را ایجاد می کند که در هر مرحله‌ای از روند تغییرات در یک تحول یا رویداد خاص، آن را به سرعت و با دقت بالا بازگو کنید.

یک روزنامه‌نگار سنتی اغلب تنها به چند فرد و گروه دسترسی دارد، اما داده نگاران با دنیایی از اطلاعات انتشار یافته در اینترنت سر و کار دارند، از شبکه‌های اجتماعی و نظرات کاربران در مورد موضوعات گوناگون گرفته تا سایت‌هایی حاوی اطلاعات فراوان که به راحتی و در مدت زمانی کم می‌توانند گزارشهای خود را از آنان بگیرند و در قالب یک نمودار در گزارششان ارائه کنند.

روایات گوناگون از یک خبر یا تحول، داستانی را شکل می‌دهند که گام نخست آن، گردآوری داده‌هایی خام است که شاید در نگاه نخست عینیتی نداشته باشند. شاید در نگاه اول بی‌معنا. اما با استفاده از داده‌ها، می توان انتزاع را به عینیت تبدیل کرد. حقیقت آن است که خبرنگاری مدرن امروز، بدون استفاده از داده ها و داده نگاری میسر نمی شد و نمی شود.

 

تصویر از data journalism.ir