Icfj 的一个项目

زنان پیشگام در خبرنگاری: پالین فردریک

作者 مهرناز صمیمی
Aug 18, 2021 发表在 خبرنگاری اولیه
پالین فردریک، تصویر از betterworldbooks.com

 پالین فردریک در روز ۱۳ فوریه ۱۹۰۸ در پنسیلوانیای آمریکا به دنیا آمد. پدرش کارمند اداره پست بود و مادرش خانه دار. او از دوران دبیرستان برای روزنامه مدرسه مطلب می نوشت. 

از آنجا که وقتی تنها هجده سال داشت، در یک عمل جراحی رحم او را برداشتند در نتیجه می دانست که هرگز نمی تواند فرزنددار شود و از این رو تصمیم گرفت که همه زندگی خود را وقف کارش کند. او در پی فارغ التحصیلی از دبیرستان در دانشگاه آمریکن در واشنگتن دی سی درس خواند و چهار سال پس از فارغ التحصیلی مشغول کار حرفه ای خبرنگاری از جمله پوشش خبری کاخ سفید شد. 

او در سال ۱۹۳۱ تصمیم گرفت به جای تلاش -- تلاشی که اغلب ناکام می ماند -- برای مصاحبه با مردان نامدار و شاخص عرصه سیاست، با همسرانشان مصاحبه کند. او با همسر یکی از وزرای چک، با همسر سفیر چین در آمریکا و زنان دیگری گفت و گو کرد که بعدها در کتابی به نام زنان اول جهان گرد آمد و منتشر شد. 

به سبب هم نام بودن با بازیگر مشهوری در آن زمان، موفق به مصاحبه کاری با سردبیر نشریه واشینگتن استار شد اما وقتی سردبیر نشریه مقالات وی را رواند، چنان تحت تاثیر قرار گرفت که تصمیم گرفت او را استخدام کند. او بعد، به مدت هفت سال در واشنگتن دی سی تحولات سیاسی را پوشش می داد. 

کار در رادیو را در شبکه ای بی سی و از سال ۱۹۳۹ آغاز کرد و در سال ۱۹۴۵ به او ماموریت داده شد که به عنوان خبرنگار جنگی به نوزده کشور برود و گزارش تهیه کند. 

او نخستین خبرنگار زنی است که از چین برای مخاطبان آمریکایی گزارش تهیه کرد. پس از آن به سبب باور عام مبنی بر آن که زنان نمی توانند کار جدی گزارشگری انجام دهند، به عنوان نویسنده و خبرنگار مستقل به کار با ای بی سی ادامه داد و با تمرکز بر موضوعات زنان و زنانه پسند فعالیت کرد. 

 او در سال ۱۹۴۶ از سوی ای بی سی مامور سفر به اروگوئه و تهیه گزارش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آن کشور شد. و بعدتر موفق شد مصاحبه ای با ژنرال دیوایت آیزنهاور (که آن زمان هنوز ژنرال بود) و همسرش بکند. در طی دوران کار حرفه ای اش همواره می گفت که نوع کار و کیفیت آن است که باید توانایی خبرنگار را رقم بزند نه جنسیت وی. 

او در سال ۱۹۴۸ تنها خبرنگاری بود که رویدادهای مجمع عمومی سازمان ملل، بحران کره و تغییرات و تحولات در اروپای شرقی را پوشش داد و بعدها با ان بی سی نیز همکاری کرد. 

فردریک دو سال پیش از بازنشستگی اجباري از ان بی سی بازنشسته شد. او هنگام بازنشستگی هفتاد ساله بود. وی طی دوران کار حرفه ای خود جوایز و نشان های افتخار متعددی دریافت کرد. 

وی در سال ۱۹۸۱ از خبرنگاری بازنشسته شد و همراه همسرش به فلوريدا نقل مكان کرد. او همسرش چارلز رابینز را در سال ۱۹۸۹ از دست داد. 

در سال ۱۹۹۰ هنگام ديدار از خویشاوندانش در ماه مه سال ۱۹۹۰ در لیک فورست در ایالت ایلینوی آمریکا در پی حمله قلبي از دنیا رفت. وی هنگام مرگ ۸۲ سال داشت. 

 

تصویر از betterworldbooks.com.