راه هایی برای افزایش تنوع و حضور زنان در گزارش‌های خبری

АвторNazlee ArbeeApr 24, 2022 в گوناگون
تصویر از آنسپلش، عکاس: Christina @ wocintechchat.com

اغلب رسانه ها و نهادهای خبری برای تهیه گزارش همچنان تنها به مردان تکیه می کنند و تنها ۲۴ درصد از زنان در جوامع امروزی به عنوان منبع یا موضوع خبری یا مصاحبه شونده در گزارش های رسانه ای و مطبوعاتی حضور دارند. این موضوع در گزارش سال ۲۰۲۰ طرح رصد رسانه های جهانی مطرح شده است.

زنانی که در میان اقلیت های جوامع هستند حضوری حتی کم رنگ تر در فضای رسانه و خبر دارند. گزارشی که حاصل تحقیق سال ۲۰۱۸ مرکز رسانه های زنان بوده است، زنان رنگین پوست تنها ۷ و نه دهم درصد از کارکنان مطبوعات را تشکیل می دهند و ۱۲ و شش دهم کارکنان تلویزیونهای محلی را، و ۶ و دو دهم درصد کارکنان رادیوهای محلی را تشکیل می دهند.

با حضور پررنگ تر زنان در دنیای خبر و رسانه، توجه مخاطبان زن نیز به آن رسانه ها بیشتر می شود و حضور زنان، زنان دیگر را نیز جذب می کند. این نتیجه تحقیقاتی است که نهادی به نام Seejane.org انجام داده است.

توصیه هایی برای افزایش دادن حضور زنان، و استفاده از گروه های گوناگون زنان در گزارشها را اینجا می خوانید. 

به محدویت های بین المللی توجه داشته باشید 

در سال ۱۹۸۹، پروفسور کیمبرله کرنشاو واژه «داشتن نقطه اشتراک» را برای نخستین بار برای توصیف همپوشانی سرکوب و برتری طبقاتی در هویت انسانها به کار برد. در گفت و گویی در سال ۲۰۱۸، کرنشاو توضیح داد که دختران سیاه پوست آمریکایی شش برابر دختران سفید پوست ممکن است در مدرسه تنبیه شوند و این به احتمال زیاد به دلیل جنسیت و به دلیل رنگ پوست آنهاست و تنها به یکی از این دو عنصر مربوط نمی شود.

این تئوری به نقاط تقاطع متعددی میان به حاشیه رانده شدن به دلایلی ماند جنسیت، گرایش جنسی، نژاد، طبقه اجتماعی، معلولیت، و رنگ پوست اشاره می کند و بسط می‌یابد.

وقتی زنان در رسانه ها مطرح می شوند، نوع این مطرح شدن نیز بسیار متفاوت از مطرح شدن مردان است. به عنوان نمونه زنان دگرباش به این دلیل در اخبار مطرح می شوند که به سبب جنیستشان قربانی خشونت قرار می گیرند و تهیه گزارش از آنها شامل تهیه گزارش از قتل و حادثه هم می شود و این دو مورد با هم همپوشانی پیدا می کنند.

از سوی دیگر، کیتلین جنر که زن دگرباشی است که جنسیت خود را تغییر داده، سفیدپوست و متنفذ و مرفه است، و از این رو مورد توجه مثبت رسانه ای قرار گرفته است و تصویرش روی جلد مجلات منتشر شده است. این برای کل جامعه دگرباشان خوب است و آگاهی مردم را درباره تغییر جنسیت بیشتر می کند اما بسیاری از منتقدان به این نکته اشاره کرده اند که او در حالی مورد استقبال و تقدیر قرار گرفته و شهرت بیشتری یافته است که بسیاری از زنان عادی دگرباش و حتی بیش از آن، زنان عضو گروه های گوناگون اقلیت نژادی، مورد تبعیض و حتی خشونت قرار گرفته اند و بسیاری از فرصتها از آنها گرفته شده است و در عین حال در خبرها و گزارشها هم به آنها پوشش داده نشده است.

برای استفاده از منابع گوناگون از قدرت اینترنت بهره ببرید

 

بسیاری از رسانه ها و اتاق های خبر از منابع اینترنتی مختلف برای دسترسی به داده های بیشتر به منظور دادن پوشش خبری گسترده تری به گروه های گوناگونی از زنان، به ویژه زنان اقلیت، روی می آورند. این مجموعه داده ها شامل نام و شرح حال گروه بزرگ و گسترده ای از زنان با تخصص ها و جایگاه های گوناگون است. این چند منبع از منابع مفید می توانند در این راستا مورد استفاده قرار بگیرند:

Women’s Media Center یا مرکز رسانه های زنان مجموعه داده ای دارد به نام SheSource (منبع زنان) که برای این منظور مفید است.

منبعی دیگر از این دست که برای خبرنگارانی که در آفریقای جنوبی فعالیت می کنند، مناسب است، Quote This Woman است.

شبکه های اجتماعی می توانند مکان مناسب دیگری برای یافتن شبکه ای از زنان آگاه با تخصص های گوناگون فراهم کنند. این منابع مجموعه ای بزرگ از نام و نشان و اطلاعات مربوط به شمار بزرگی از زنان را در اختیار دارند که از گروه ها و تخصص های مختلف گردآوری شده اند؛ از وکیل و پزشک و استاد دانشگاه گرفته تا نویسنده و خبرنگار. خبرنگاران با استفاده از این منابع می توانند اطلاعات بسیاری پیدا کنند و با کسانی که ممکن است بخواهند با آنها مصاحبه کنند یا از آنها نقل قول کنند نیز آشنا شوند و روابطی را از این راه بنیان بگذارند.

کارکنان حوزه رسانه نه تنها مسئولیت تغییر دادن و وارون کردن جهت گیری رسانه ها و مخاطبان آنها را به عهده دارند، بلکه بر آنهاست که به معلومات و مهارتهای خود نیز در این زمینه بیافزایند و گزارش هایی جامعتر تهیه کنند. شناسایی و انتخاب منابع مناسب می تواند در نهایت به برابری بیشتر حضور زنان در نقش های گوناگون در حوزه رسانه و خبر (از مصاحبه شونده گرفته تا مصاحبه کننده) بیانجامد.

تصویر از آنسپلش، عکاس: Christina @ wocintechchat.com.