صدای خاموش شده زنان در خبرنگاری اقلیمی

АвторЛюба КассоваApr 24, 2022 в گوناگون
تصویر از پکسلز، عکاس: RF._.studio.

Yuval Noah Harari که از اندیشمندان پیشرو دوران ماست، طی مقاله ای در نشریه اکونومیست نوشت که تمرکز بر تحولات اوکراین ممکن است جامعه خبری را از پوشش دادن رویدادها و تحولات تغییرات اقلیمی دور نگاه دارد، در حالی که جهان امروز به شدت به پوشش خبری این بحران نیاز دارد.

نگرانی وی به‌جا بود؛ در آخرین روز فوریه امسال، شاهد آن بودیم که تنها شش دهم درصد از کل اخبار بین المللی در وبسایت‌های خبری به تغییرات اقلیمی پرداخت، که طی یک سال اخیر، کمترین میزان خبرنگاری را در این عرصه رقم زد. 

در پی انتشار یافته های گزارشمان در سال ۲۰۲۰، که بر دیدگاه های نادیده گرفته شده زنان در اخبار کووید-۱۹ تمرکز دارد، اکنون این پرسش طرح می شود که صدای زنان بار دیگر، و این بار در اخبار اقلیمی، خاموش و نادیده گرفته می شود؟

در میان پرسش های طرح شده این است که ردپای زنان در پوشش خبری بحران امروزی اقلیم کجاست؟ آیا جایی برای خاموشی فزاینده صدای زنان وجود دارد؟ تحقیقاتمان به این پرسشها پاسخهایی تاسف آور اما قابل انتظار داد که آنها را اینجا می خوانید. 

اغلب کنشگران و متنفذان عرصه اقلیم زن هستند، اما کسانی که نامشان در اخبار ذکر می شود، اغلب مرد هستند.

تحلیل و بررسی ما از ۵۹ کنشگر و اثرگذار شاخص در موضوعات مربوط به اقلیم نشان داد که ۵۳ درصد آنها زن هستند. زنان همچنین ۶۰ درصد از اثرگذاران و فعالان زیست محیطی را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند. اما زنان در اخبار تنها ۴۰ درصد نقل قول ها را به خود تخصیص می دهند. 

زنان ۴۳ درصد مجموع ۱۷۲ خبرنگار و سردبیری را که در خصوص بحران اقلیم و اخبار آن فعالیت می کنند، تشکیل می دهند اما ده خبرنگار و سردبیری که در توییتر بیشترین تعداد دنبال کننده را دارند، مرد هستند. 

پژوهش ها نشان داده است که صدای مردان در اخبار اقلیمی در سطح جهان بیش از صدای زنان شنیده می شود. این درحالی است که تحقیقی در سال ۲۰۲۱ انجام شد، حاکی از آن است که تنها ۲۹ درصد قهرمان داستانهایی که در مورد اقلیم روایت می شود و گزارشهایی که در این باره در رسانه ها تهیه می شود، زن هستند.

دیدگاه جنسیتی تقريبا به طور کامل از پوشش خبری اخبار تغيیرات اقلیم غایب است.

بین سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ تنها یکی از چهار صدایی که دراخبار اقلیمی اینترنتی شنیده شده یا از آنها نقل قول شده است، زن بوده اند. Emma Howard Boyd اما هاوارد بوید که مدیر آژانس محیط زیست بریتانیاست، اخیرا در یک سخنرانی به این موضوع پرداخت و به نقش حیاتی که زنان در عرصه اقلیم ایفا می کنند، اشاره کرد. 

تحقیقات نهادی که این مطلب براساس مطالعات آن نوشته شده، نشان داده است که طی سال ۲۰۲۱ تنها دو درصد از گزارش های زیست محیط زاویه دید و نگرشی زنانه داشته است.  

جدا از آن، شمار گزارشهایی که به موضوعات جنسیتی پرداخته، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ کاهش یافته و از ۲ و دو دهم درصد گل گزارش های اقلیمی به تنها ۱ و ۴ دهم درصد رسیده است.  

تعامل مخاطبان با روایت های زیست محیطی اندک است.

تلاش برای جلب توجه مخاطبان و تعامل با آنها نتایج چندان درخشانی به همراه نداشته است. بین ۱۱ نوامبر و ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱ به دنبال برگزاری کنفرانس زیست محیطی COP26 و در شرایطی که مردم بیشتر در اینترنت به دنبال مطالب مربوط به تغییرات اقلیمی بودند تنها نوزده درصد از ۴۰۰۰ بزرگسالی که در نظرسنجی AKAS در کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا از آنها سوال شد، گفتند که موضوع بحران اقلیم را «دنبال می کنند» یا «از نزدیک دنبال می کنند.»

این تعامل اندک مخاطبان با گزارش های اقلیمی نشانی از شکست صنعت خبر در تولید خبرها و گزارش هایی است که به زندگی مردم ربط پیدا کند تا آنها ترغیب به دنبال کردن آن گزارش ها و موضوع آنها شوند و بخواهند در مورد محور این گزارش ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

Mitzi Jonelle Tan میتزی جونل تان که یک کشنگر فیلیپینی است، این تعامل اندک مخاطبان با گزارشهای اقلیمی به توانایی جمعی جهانیان را برای مبارزه با بحران اقلیم و تلاش برای عملگرایی در این راستا، مخدوش کرده است. 

خانم تان می گوید این موضوعی نیست که در آینده به آن پرداخته شود یا دور از دسترس باشد یا هنوز فرصت زیادی برای وارد عمل شدن در قبال آن باقی باشد. 

گامی مهم پیش روی خبرنگاران امروز روشن است: 

با استفاده بیشتر از زنان در گزارش ها و نقل قول از زنان و مصاحبه با کارشناسان زن محیط زیست، شرایط حاکم کنونی را تغییر دهید.  

با ارائه فزاینده دیدگاه های زنان از سراسر جهان خبرنگاری اقلیم می تواند صدای زنان را رساتر کند و اثرگذاری و نفوذ خود خبرنگاری را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که از میان ۴۴ مقاله اخبار گوگل که در میان پرخواننده ترین ها هستند، مقالات نوشته زنان بیشترین اقبال را داشته اند. ۳۹ درصد از نویسندگان ده مقاله پرخواننده سال اخبار گوگل زن بوده اند، ۳۲ درصد مرد، و ۲۹ درصد‌ آنها نوشته نهادهای زیست محیطی بوده اند.

پژوهش برای نوشتن این مقاله از سوی Richard Addy و AKAS تأمین شده است. 

تصویر از پکسلز، عکاس: RF._.studio.