ابزاری برای حفاظت از خبرنگاران در فضای مجازی

АвторIJNetNov 17, 2021 в خبر‌نگاری دیجیتال
تصویر از ایسنا

مرکز جهانی خبرنگاری تحقیقی با توجه به چالش های بی شمار و نیاز خبرنگاران امروزی به حفاظت از خود در فضای دیجیتال شماری ابزار را برای صیانت از آنها معرفی کرده که فهرست آنها را اینجا می خوانید. 

این راهنما که مجموعه ای از ابزار حفاظت از خبرنگاران را در فضای مجازی ارائه می کند، به نهادهای خبری امکان آن را می دهد که به نیازهای اجرایی خود بپردازند. این راهنما با همکاری طرح خبری گوگل تهیه و تدوین شده است و شامل فهرستی از نرم افزارها و اپلیکیشن هایی است که اغلب رایگان هستند و برای اتاق های خبر کوچک مفید و بسیار کارآمدند.

این ابزار برای مدیریت آبونمان نشریات، تصویرسازی و طراحی داده، بازاریابی دیجیتال و مدیریت گذرواژه قابل استفاده است. 

حفاظت از ایی میل  

ProtonMail

اپلیکیشنی است که محتويات ایی میل ها را در راه و هنگام رسیدن به دست گیرنده مخفي نگاه می دارد. پروتون میل از سیستمی حفاظتی به نام Open PGP استفاده می کند و تنها وقتی ایی میل ها را صیانت می کند که فرستنده و گیرنده هر دو این اپلیکیشن را داشته باشند. 

حساب های فردی تا ۵۰۰ مگابایت ظرفیت دارند. استفاده از این اپلیکیشن رایگان است. این اپلیکیشن به ۲۶ زبان گوناگون وجود دارد. 

پیام رسانی و ارتباطات 

Element. اپلیکیشنی است که هزینه اشتراک آن از دو دلار در ماه آغاز می شود و پنج کاربر امکان استفاده از آن را دارند. 

این اپلیکیشن رایگان است و به ۲۵ زبان موجود است. 

Jitsi  اپلیکیشنی برای گفت و گوی دیداری است و بدون نیاز به باز کردن حساب کاربری قابل استفاده است و امکان گفت و گوی تا پنجاه شرکت کننده را فراهم می کند. این اپلیکیشن امکان برنامه ریزی از قبل، اشتراک تصویر، و اشتراک ابزار یادداشت برداری را می دهد و قابل هماهنگی با گوگل و آفیس ۳۶۵ است. 

استفاده از این اپکلیشن که به ۳۵ زبان موجود است، رایگان است. 

Signal اپلیکیشنی دیگر است که امکان پیام رسانی را به همه زبان های دنیا می دهد، تماس گیرنده و فرستنده را مخفی نگاه می دارد و برای دسکتاپ و وسایل سیار قابل استفاده است. سیگنال که استفاده از آن اخیرا به شیوه ای روزافزون در سطح جهان رایج شده، پیام ها را پس از انتقال از بین می برد تا دسترسی به آنها ممکن نباشد. سیگنال به رایگان در اختیار کاربران است. 

KeePassXC 

اپلیکیشنی است که بر روی کامیپوتر کاربران حفظ می شود و آفلاین هم قابل استفاده است و خطر انتقال داده و گذرواژه ها را در فضای مجازی کاهش می دهد. این اپلیکیشن ساده طراحی شده و استفاده از آن بسیار راحت است. 

استفاده از این اپلیکیشن که به ده ها زبان موجود است، رایگان است. 

شبکه های وی پی ان 

توصیه اکید کارشناسان آن است که کاربران، از خدمات و شبکه های وی پی ان رایگان استفاده نکنید. پژوهشگران دریافته اند که وی پی ان هایی که صددرصد رایگانند، ممکن است حامل ویروس باشند یا به طور مخفیانه اطلاعات کاربران را حفظ کنند. توصیه آنها استفاده از این شبکه های وی پی ان است: CNet و SafetyDetectives و Wirecutter.

 

این مطلب ابتدا از سوی شبکه جهانی خبرنگاری تحقیقی منتشر شده و بازنشر آن در این وبسایت با مجوز انجام گرفته است.

تصویر از ایسنا