زنان پیشگام در خبرنگاری: کاترین گرام، ناشر و مدیر

Автор Mehrnaz Samimi
Apr 29, 2021 в خبرنگاری اولیه
کاترین گرام در هلند در سال ۱۹۷۵، تصویر از ویکی میدیا

کاترین گرام Katharine Graham از زنان پیشگام عرصه خبرنگاری در قرن بیستم است. او ناشری بود که درپی خودکشی همسرش، ناشر اولیه روزنامه معتبر و شاخص واشینگتن پست، کار همسر فقیدش را به دست گرفت و در برابر فشار کاخ سفید طی دورانی که روزنامه اش اسناد مشهور و بحث برانگیز وزارت دفاع آمریکا را که به نام اسناد پنتاگون مشهور شد منتشر کرد، مقاومت کرد.

همین فشار طی دورانی که روزنامه اش کار خبرنگاری تحقیقی گسترده و عمیقی را در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون انجام داد و سلسله گزارشهای موسوم به پرونده واترگیت را منتشر کرد، به او وارد شد و وی در برابر آن مقاومت کرد.  

کتاب خاطرات وی برنده جایزه پولیتزر سال ۱۹۹۸ شد. 

کاترین گرام در سال ۱۹۱۷ در خانواده ای متنفذ،‌ مشهور و متمول به دنیا آمد. پدر خانم گرام یوجین میر و مادرش اگنس میر بود. پدرش ناشر و مادرش معلم بود. کاترین در دانشگاه های واسار و شیکاگو درس خواند و بعد در نشریه سان فرانسیسکو نیوز مشغول کار خبرنگاری شد.

وی پس از آن به هیات تحریریه واشینگتن پست پیوست؛ روزنامه ای که پدرش آن را خرید. او در سال ۱۹۴۰ با فیلیپ گرام که کارمند یک دفتر حقوقی بود، ازدواج کرد و نام خانوادگی اش را به نام همسرش تغییر داد و پنج سال بعد، کار را رها کرد تا در منزل با کودکانش وقت بگذراند. او و همسرش فیلیپ در سال ۱۹۴۸ بخش عمده ای از سهام روزنامه را از پدر خانم گرام خریدند. 

خانم گرام تا زمان مرگ همسرش فعالیتی در روزنامه نداشت اما پس از آن مسئولیت آن را به عنوان ناشر و مدیر به عهده گرفت و طی دوران حساس سیاست آمریکا روزنامه واشینگتن پست را اداره کرد. 

همسرش فیلیپ گرام طی دوران زندگی با کاترین گرفتار بیماری روحی و اعتیاد به الکل بود و حالات روانی اش پیوسته در حال تغییر بود. در پایان سال ۱۹۶۲ کاترین دریافت که همسرش با رابین وب، یک خبرنگار استرالیایی نیوزویک، رابطه دارد. فیلیپ گفت که قصد دارد از کاترین جدا شود تا با رابین زندگی کند. 

مدت کوتاهی پس از آن، فیلیپ طی یک کنفرانس روزنامه نگاری در فینیکس در ایالت آریزونا دچار حمله عصبی شد و تعادل خود را از دست داد. وی به یک بیمارستان روانی در راکویل در حومه واشنگتن دی سی منتقل و آنجا بستری شد. روز سوم اوت سال ۱۹۶۳ فیلیپ در منزل ییلاقی شان در ایالت ویرجینیا با تفنگ خودکشی کرد. 

خانم گرام که پس از آن اداره روزنامه را به عهده گرفت،‌ تنها زنی بود که در آن زمان چنین سمتی داشت. او در کتاب خاطراتش نوشته است که تنها بودن به عنوان یک زن پیشرو در این عرصه، سبب نگرانی او می شد و هراس از جدی گرفته نشدن سبب مخدوش شدن اعتماد به نفسش بود.

او برای برقراری برابری جنسیتی و برطرف کردن تبعیض جنسیتی در محیط کار کوشید. از کاترین گرام همواره به عنوان یکی از قابل ترین و لایق ترین زنان عرصه خبرنگاری و مدیریت یاد می شود.

گرام جوایز متعددی را در طول زندگی اش برای مدیریت و شهامتش دریافت کرد. در سال ۲۰۱۷ کارگردان شاخص سینمای آمریکا استیون اسپیلبرگ فیلمی بر اساس زندگی وی و فعالیت حیاتی روزنامه اش ساخت به نام The Post که در آن، مریل استریپ، بازیگر توانا و مشهور، نقش کاترین گرام را بازی می کند. 

خانم گرام که همواره به عنوان یکی از زنان شاخص و چهره های قابل احترام عرصه رسانه آمریکا شناخته شده، تا پایان دهه ۶۰ میلادی اداره روزنامه واشینگتن پست را به عهده داشت.

او با بسیاری از شخصیت ها و خانواده های پرنفوذ سیاسی، اجتماعی و هنری آمریکا دوستی دیرین داشت. وی در سال ۲۰۰۱ در سن ۸۴ سالگی طی سفری به ایالت آیداهو زمین خورد و در پی ضربه سر، در بیمارستان بستری شد و سه روز بعد درگذشت. 

سخنرانی های او پیرامون نقش رسانه ها و مطبوعات و شفافیت در خبررسانی همچنان مورد استناد قرار می گیرد. 

 

تصویر از ویکی میدیا