اهمیت توجه خبرنگاران به امنیت مجازی

por IJNet
Apr 4, 2022 em امنیت جسمی و مجازی
تصویر از ایرانیان ماندگار

در دنیای امروز که عمده شکل ارتباط و اثرآفرینی در همه زمینه‌ها از جمله خبرنگاری مجازی شده است،، نیاز روزافزونی به به کارگیری شیوه های پیشرفته تری برای حفظ امنیت و سلامت روان خبرنگاران در فضای مجازی وجود دارد. 

در این میان، زنان در موقعیت حساس‌تر و دشوارتری قرار دارند. برای اغلب زنان خبرنگاری که این روزها مشغول کار حرفه ای خبر هستند، متاسفانه مزاحمت های مجازی عادی شده است. نزدیک به سه چهارم از ۷۱۴ زنی که به یک نظرسنجی جهانی یونسکو و آی جی نت پاسخ دادند، گفته اند که در فضای مجازی حرفه ای گرفتار این مشکل فزاینده هستند. 

این نظرسنجی به طور مشترک از سوی یونسکو و مرکز بین المللی خبرنگاران انجام شده است و علاوه بر آن شامل ۱۸۲ گفت و گو با خبرنگاران و کارشناسان رسانه در سراسر جهان است. زنان خبرنگار می گویند کارشان در کنار آزارهای مجازی برایشان بسیار دشوار شده است و به سلامت روان آنها صدمه زده و سبب شده که نجران سلامت و امنیت جسمی خود و خانواده شان نیز باشند. 

امنیت مجازی در آفریقا

در آفریقا، حمله کنندگان به خبرنگاران به ندرت مورد مجازات قرار می گیرند یا حتی به پاسخگویی واداشته می شوند. این موضوع سبب افزایش توجه خانواده های قربانیانی شده است که عدالت خواهی می کنند. 

اما این شرایط ممکن است رو به تغییر باشد. سال گذشته، اتحادیه آفریقا و یونسکو و چند نهاد رسانه ای دیگر یک تریبون دیجیتال را برای ردگیری حملاتی ایجاد کردند که به خبرنگاران می شود تا به حمایت و صیانت از آنها کمک کنند و حمله کنندگان را به پاسخگویی وادارند. 

تریبون حمایت از خبرنگاری و امنیت خبرنگاران در آفریقا چهار هدف کلیدی دارد: تقویت همکاری رسانه ای، پیش گیری از حمله به خبرنگاران، حمایت از خبرنگاران و دادخواهی برای خبرنگاران در قاره آفریقا. 

رئیس جمهوری آفریقا و رئیس اتحادیه آفریقا به چارچوب راهبردی فعالیت برای آینده در آفریقا اشاره کرد و گفت که تلاش ما برای دستیابی به آرمان هایی که در دستورجلسه مان به نام صورتجلسه ۲۰۶۳ داریم، ایجاب می کند که از رسانه های مستقل و آزاد حمایت کنیم.

یافتن انگیزه های مزاحمت‌های مجازی

بسته به موضوعی که درباره آن گزارش تهیه می کنید، افراد گوناگونی ممکن است به دسترسی به ایی میل ها یا منابع شما علاقمند باشند.

هنگام اندیشیدن به امنیت دیجیتالتان، نخست به این بیاندیشید که کسی که با شما خصومت دارد و سبب نگرانی تان می شود کیست؟

کسانی که ممکن است با شما خصومت یا تضاد منافع داشته باشند ممکن است فرد یا نهادهایی گوناگون باشند و شامل هکرها می شوند. 

خبرنگاران باید به مدت زمان، منابع و تخصصی که این گونه نهادها و افرادی که مزاحمشان می شوند یا امنیت مجازی آنها را به خطر می اندازند، توجه کنند و متناسب با آن تدارک ببینند.

ممکن است برای برخی از آنها توانایی های تکنیکی فراوان موجود باشد اما همواره از تجربه یا تخصص لازم برای استفاده از آنها برخوردار نباشند. از سوی دیگر ممکن است برخی هکرها که به تنهایی عمل می کنند، امکانات کافی برای هک کردن نداشته باشند. 

هر نوع کامیپوتر و نرم افزاری که به کار می برید، به خاطر داشته باشید که باید آن را به طور مرتب روزآمد کنید. 

اهمیت وی پی ان 

وی پی ان به شما امکان محافظت کردن از داده‌های کامپیوترتان را می دهد که قابلیت نصب شدن بر تلفن‌های هوشمند را هم دارد. به یاد داشته باشید که موقع استفاده از اینترنت عمومی (اینترنتی به غیر از اینترنت خانه‌تان)، حتما وی پی ان را فعال کنید. قبل از خریداری وی پی ان، حتما تحقیقات کافی بکنید. 

نکته‌ی مهم در مورد استفاده از وی پی ان آن است که استفاده از آن، سبب کاهش سرعت اینترنت‌تان می شود. Tor Browser نوعی موتور جستجوست که متخصصان، استفاده از آن را توصیه می کنند. 

چند توصیه کارشناسان فضای مجازی به خبرنگاران

برای صحبت با منابع خبری، یا مصاحبه با منابع‌تان، می توانید از اپلیکیشن‌های امن پیام رسان مثل Signal یا Wire استفاده کنید، که پیام‌ها و تماس‌های صوتی را امن نگاه می دارند. 

اگر ایی‌‌میل با یکی از موتورهای Tutanota یا ProtonMail باز کنید، و به کسانی که با آن‌ها مصاحبه می کنید هم همین توصیه را بکنید، اطلاعات‌تان امن‌تر باقی خواهد ماند. ایی‌میل Mozilla Thunderbird و نرم افزار GnuPG هم گام‌های بیش‌تری برای حفاظت از اطلاعات و ارتباطات شما برخواهند داشت. 

 

تصویر از وبسایت ایرانیان ماندگار