«زنانی که جنگ را نوشتند»: چالش های زنان خبرنگار در پوشش رویدادهای جنگی

Feb 22, 2022 em خبرنگاری بحران
تصویر از فلیکر، عکاس: manhhai

عدم امکان دسترسی به جبهه های جنگ تنها یکی از موانع بی شماری بود که شمار اندکی از زنان خبرنگار علاقمند به پوشش خبری جنگ با آن مواجه بودند. عده این زنان در سراسر جهان کمتر از صد نفر بود که با تمام توان با سنت های اجتماعی، نظامی و خبرنگاری مبارزه کردند تا بزرگترین گزارش های زمان خود را تهیه کنند. 

نانسی کالدول سورل در کتابی به نام «زنانی که جنگ را نوشتند» نابرابری و تبعیض علیه زنان را در عرصه خبرنگاری جنگ در قرن بیستم حکایت می کند. 

زنان طی جنگ دوم جهانی اجازه نداشتند در نشست های خبری مربوط به جنگ در کنار خبرنگاران مرد حضور پیدا کنند. این روند تا نزدیک پایان جنگ ادامه یافت.

اواخر جنگ، مردان خبرنگار اجازه یافتند در حملات بمب افکن های بی-۱۷ همراه سربازان شوند و از عملیات گزارش تهیه کنند اما مارگارت بورک - وایت، خبرنگاری آمریکایی که از جت بمب افکن بی- ۱۷ برای مجله لایف عکس گرفته بود، هیچ گاه اجازه همراهی با نظامیان را نیافت. 

اما نزدیک پایان جنگ، «نبرد از دیدگاه زنان» برای خوانندگان جذاب شد.

در پایان جنگ، زنان خبرنگار وضعیتی نزدیک برابر با همکاران مرد خود یافته بودند. با این وصف، و به رغم آن که کار و قدرت کارشان را ثابت کرده بودند، سردبیرانشان آنها را در سطح گزارش های درجه سوم و کم اهمیت نگاه می داشتند. بسیاری از زنان خبرنگار آمریکایی در پی این نومیدی ها و دلسردی ها، عرصه خبرنگاری را ترک کردند. 

یکی از خبرنگاران آمریکایی شاخص جنگ جهانی دوم مارجوری ایوری بود که برای نشریه دیترویت فری پرس گزارش تهیه می کرد. او در ۹۱ سالگی از مستخدم خود خواست تا دفترچه های یادداشتش از خبرنگاری جنگ را بسوزاند، چون معتقد بود هیچ کس برای کار امثال او ارزشی قائل نیست و نخواهد بود. 

البته تاریخ ثابت کرد که خانم ایوری در اشتباه بود و بعدها و اکنون، این نوع نوشته ها و گزارش ها و چالش هایی که زنانی مثل ایوری با آنها روبه رو بودند، مورد توجه قرار گرفته اند. 

زنان آمریکایی نقش های مهمی را طی جنگ دوم جهانی ایفا کردند؛ هم در خانه و هم در جبهه جنگ. آنها نه تنها اعضای خانواده شان، وقت و نیرو، و برخی حتی جانشان را وقف جنگ کردند.  

در پی حمله ژاپن به پرل هاربر، آمریکا به سرعت به جنگ متعهد شد و این تعهد به معنای استفاده از همه منابعش بود، از جمله زنان. 

اما همه کشورهای درگیر جنگ چنین نکردند. آلمان از آمریکا به سبب استفاده از نیروی زنان انتقاد کرد. هیتلر گفت که وظیفه زنان آلمانی آن است که همسران و مادران خوبی باشند و فرزندان بیشتری برای رایش سوم به دنیا بیاورند.

در آمریکا، در غیاب مردان، زنان جای آنها را در مشاغل عادی گرفتند تا کمبود مردان بر زندگی روزمره مردم اثر نگذارد. آنها به طور فزاینده ای رانندگی و جا به جا کردن مسافر، رسیدگی به امور مالی، و مکانیکی را فرا گرفتند. 

از سوی دیگر، زنان بسیاری نیز در جبهه های جنگ حضور یافتند و جنگیدند و اندک اندک، حضور زنان خبرنگار برای تهیه گزارش از این جبهه ها نیز در میان آمریکاییان پدیده ای معمول تر و آشناتر شد. ژنرال آیزنهاور می گفت که نمی تواند بدون حضور فعال زنان در جنگ پیروز شود؛ چه در خانه باشند، در محل کار، یا در جبهه جنگ، به عنوان عضو ارتش یا خبرنگار. 

سلسه مطالب ما را پیرامون زنان خبرنگار جنگ دنبال کنید. 

 

تصویر: دنبی فاوست، خبرنگار آمریکایی در حال تهیه گزارش از جبهه جنگ ویتنام؛ تصویر از فلیکر، عکاس: manhhai