زنان پیشگام در خبرنگاری: جین کانن سویسهلم، خبرنگار و فعال مدنی

Oct 15, 2021 em خبرنگاری اولیه
تصویر سنگ مزار جین سویسهلم

​​جین گری سویسهلم (کانن) روز ۶ دسامبر ۱۸۱۵ در ایالت پنسیلوانیای آمریکا زاده شد.  

او از ۱۴ سالگی آموزگار شد و در سال ۱۸۳۶ با جیمز سویسهلم ازدواج کرد و در کنتاکی ساکن شد. او در کنتاکی از نزدیک شاهد و آشنای برده داری و بردگان بود و همانجا بود که مصمم شد با برده داری مبارزه کند و تا پایان عمرش از این تصمیم باز ننشست و برای برابری حقوق سیاه پوستان و سفید پوستان کوشید، سخن گفت، نوشت، و دیگران را به پیوستن به خودش ترغیب کرد. 

او داستان های کوتاهش را برای نشریات محلی فرستاد و نخستین مطلبش با نام خودش در سال ۱۸۴۴ در یکی  از نشریات پیتسبرگ منتشر شد. 

پس از چند سال، به انتشار هفته نامه خود پرداخت که در آن به حقوق زنان و حقوق مدنی سیاهان می پرداخت. وی از این رو شناخته شد که زنان را تشویق می کرد که این دو نوع فعالیت را از هم متمایز کنند و جداگانه در این دو عرصه بکوشند. 

او در زندگی نامه اش به نمونه هایی از رویدادها و ماجراهایی که از بردگان از نزدیک دیده بود، پرداخته است. 

در سال ۱۸۳۹ به رغم مخالفت همسرش به فیلادلفیا رفت تا از مادر بیمارش پرستاری کند. پس از مرگ مادرش، در پنسیلوانیا مدیر یک مرکز مذهبی دخترانه شد و دو سال بعد به همسرش پیوست و به پیتزبرگ بازگشت. 

پس از آن خانم سویسهلم به نوشتن مقالاتی علیه حکم اعدام پرداخت و مقالات، داستانها و شعرهایش را برای چند نشریه سیاهان فرستاد که در آنها منتشر شد. 

در سال ۱۸۵۷ سویسهلم از همسرش جدا شد و به مینه سوتا نقل مکان کرد. آنجا یک رشته روزنامه را مدیریت می کرد و در یکی از آنها بر ضد یک برده دار مشهور و قدرتمند که شهردار شهرش هم شده بود، مطلب می نوشت. 

سویسهلم از زمانی که ابراهام لینکلن نامزد برگزیده ریاست جمهوری آمریکا شد، در وصف او مطلب می نوشت و سخنرانی می کرد و از او تمجید می کرد. 

او نخستین زنی بود که در کنگره به عنوان خبرنگار سنا فعالیت کرد. نمایندگان سنا که همه مرد بودند، از کار وی تعریف می کردند و نوشته هایش را بهتر از گزارش های اغلب مردان خبرنگار تلقی می کردند. 

اما سخنرانی ها، فعالیت ها و نوشته های او علیه رئیس جمهوری بعدی آمریکا اندرو جکسون، سبب شد که وی از کار دولتی اخراج شود.

اگر هنوز مشترک خبرنامه رایگان هفتتگی ما نشده اید، اینجا ثبت نام کنید تا هر هفته از تازه ترین ابزار و آخرین رویدادها و فرصت های خبرنگاری آگاه شوید. 

وی به حرمت مخاطب اهمیت می داد و برای خوانندگان کارهایش  ارزش قائل بود. به رغم همه دشمنی ها و دشواری ها و چالش هایی که سر راه او بود، توانست پیشرو و پیشتاز شود و کارهایی را که هیچ خبرنگاری نتوانسته بود انجام دهد، چه زن و چه مرد، بنیان نهاد و پایه گذاشت. 

او در روز ۲۲ ژوییه ۱۸۴۴ در سن ۶۹ سالگی در زادگاهش درگذشت. 

او همواره به عنوان خبرنگار و فعال حقوق مدنی که به رغم همه مخالفت ها، گاه شدید و فیزیکی، به تلاش خود برای به ثمر رساندن آرمان هایش ادامه داد، شناخته شده است. 

زندگی نامه تازه وی در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است. 

تصویر: سنگ مزار سویسهلم، عکس از ویکی میدیا کامنز