معرفی یک داده نگار: از خبرنگاران برگزیده آی جی نت

parJamaija Rhoades30 mars 2022 dans داده‌نگاری
تصویر از جیووانا فلک

 

جیووانا فلک هنگام پوشش انتخابات سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار به معنای واقعی انتشار اطلاعات غلط و جعلی را از نزدیک دید. آن موقع بود که تصمیم گرفت داده نگاری و سیاست را مبنای تخصص گزارشگری خود قرار دهد. 

در سال ۲۰۱۹ فلک تصمیم گرفت به آمستردام نقل مکان کند تا خارج از برزیل تا جایی که می تواند پیرامون پوشش خبری سیاست بیاموزد و نتیجه کار وی آن شده که اکنون برای نهادهایی چون بی بی سی و گلوبال ویسز کار می کند. 

گفت و گوی آی جی نت را با او اینجا می خوانید. 

فلک می گوید به عنوان خبرنگاری که تخصصش داده نگاری و تحولات سیاسی است، دسترسی به اطلاعات بسیار ساده تر از زمانی است که او فعالیت خبرنگاری را آغاز کرده است.

یکی از خواص و نتایج همه گیری کرونا نیز به عقیده وی این بوده که امکان دستیابی به بسیاری از دوره های آموزشی، از جمله دوره های آموزشی گران قیمت را، برای بسیاری از خبرنگاران در سطح جهان فراهم آورد. 

فلک بزرگترین مانعی را که با آن مواجه است، هراس از مورد حمله قرار گرفتن عنوان می کند. وی می گوید این مورد بسیار معمول است، به ویژه برای زنان خبرنگار و گزارشگر که همواره در تلاش برای مراقبت از خود و خانواده شان هستند، چه از نظر دیجیتال و چه فیزیکی. 

خانم فلک که روی طرح هایی گوناگون از جمله فیلم های مستند کار کرده است، می گوید کار روی فیلم در میان طرح هایی است که جای ویژه ای در قلب او دارد و کاری است که از ابتدای کار خبرنگاری با همکاری با دو مستندساز برزیلی بر آن تمرکز داشته است.

نخستین نمونه این کار تحقیق پیرامون سدی شکسته بوده که یکی از بزرگترین فجایع را در برزیل ایجاد کرده است آن هم به این دلیل که امکان ماهی گیری برای ساکنان دهکده متوقف شده بود، چرا که امرار معاش از طریق ماهی گیری انجام می شده است و دولت به نیازهای ساکنان آن روستا توجه نمی کرده است. 

پیرامون نقش داده و داده نگاری در کار خبرنگاری، خانم فلک می گوید که هم داده های کیفی و هم داده های کمی معمولا محور مطالعات وی هستند.

او می گوید به عنوان خبرنگار برنامه نویس و داده نویس تحصیل کرده است، اما داده را نه تنها در برگه محاسبه، بلکه عینی تر می بیند. این داده ها به عقیده وی می توانند فهرستی باشند از شکایات شهروندان در زمینه ای خاص که به شیوه ای کیفی تر باید مورد بررسی قرار گیرند.

او می گوید موفق شده از فعالیت ها و انتشارات مرکز بین المللی خبرنگاران و دوره های آموزشی آن بهره بسیار ببرد و در کارش از آنها استفاده کند.  

چند نکته مهم دیگر در فرایند داده نگاری 

منبع داده را ذکر کنید.

به نحوی در گزارش به شیوه هایی که ممکن است داده هایتان را از راه آنها تغییر داده باشید، اشاره کنید. این کار گاه ممکن است بهتر باشد با پانوشت انجام شود. 

یادداشت کردن فرایند کارتان بسیار مهم است، تا اگر کسی یافته های گزارشتان را به چالش کشید، بتوانید به مراحل کارتان رجوع کنید و در صورت نیاز، پاسخگو باشید.

اگر بخشی از کارتان با پیش بینی یا تخمین همراه بوده است، به ذکر شیوه های استفاده شده و نمونه های داده تان بپردازید تا مخاطبان در جریان روش کارتان قرار گیرند. در مواردی که گمانه زنی، تقریب یا تخمین همراه کارتان بوده،  این موضوع را قطعا به مخاطبانتان انتقال دهید. این کار، از این روی ضرورت دارد که ممکن است پیش بینی یا تخمین نادرست از آب درآید. 

انتشار تصویر با اجازه جیووانا فلک.