زنان پیشگام در خبرنگاری؛ اپرا وینفری: مستعد، موفق و متنفذ

17 nov 2021 dans خبرنگاری اولیه
اپرا در سال ۲۰۱۴، تصویر از ویکی کامنز

 اپرا که در سراسر جهان شناخته شده است، خبرنگاری آمریکایی سیاه پوست (آفریقایی تبار) ی است که یکی از منتفذترین زنان و انسان های جهان است.

وی مجری و تهیه کننده تلویزیونی، بازیگر، نویسنده و خیر است و با محبوبیت برنامه تلویزیونی اش به شهرت و محبوبیت گسترده جهانی دست یافت و اکنون در میان ثروتمندترین شهروندان آمریکا نیز محسوب می شود. 

نام اصلی اپرا، ارپا گیل وینفری است اما او به خواست خود به نام اپرا وینفری یا اپرا شناخته می شود.

شو تلویزیونی وی که به نام خودش (اپرا وینفری) بود، در تاریخ در نوع خود بی نظیر بود و شمار بسیاری از افراد را نیز به شهرت رساند. این برنامه از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۱ روی آنتن بود. وی در قرن بیست ثروتمندترین شهروند آفریقایی تبار آمریکا بود و زمانی تنها میلیاردر سیاه پوست جهان بود. 

او در سال ۱۹۵۴ در میسیسیپی به دنیا آمد، از مادری نوجوان. وی و مادرش طی سال های بعد به میلواکی مهاجرت کردند. او می گوید در کودکی و اوان نوجوانی به او تجاوز شده و در ۱۴ سالگی فرزندی نارس به دنیا آورده که در دوران نوزادی درگذشته است. 

به دنبال این دشواری، او برای زندگی با کسی که او را پدر خود می نامد، فرستاده شد: ورنان وینفری، که در نشویل تنسی آرایشگر بود.

خانم وینفری در نوجوانی، در دوران دبیرستان، شغلی در رادیو محلی یافت و مشغول به کار شد. در نوزده سالگی، یکی از مجریان اخبار شبانه محلی بود و بعد از آن که در پی اجرای احساسی و اثرگذارش به برنامه های تلویزیون روزانه منتقل شد و موفقیت چشمگیری کسب کرد و شیکاگو را به رتبه نخست تماشاگر رساند، شرکت تولیدی خود را تاسیس کرد. 

در نیمه دهه نود وینفری برنامه خود را با تمرکز بر ادبیات، خودشناسی و خودباوری، و مسائل روحی از نو بنیان گذارد و محبوبیت خود را از این راه افزون کرد، به طوری که حمایتش از باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ حدود یک میلیون رای به آراء اوباما افزود. 

وینفری طی دوران کار حرفه ای خود بسیار تشویق شده و جوایز متعدد و گوناگونی را از مراکز مختلف دریافت کرده است که شماری از آنها جوایزی بسیار درخشان هستند.

کودکی و نوجوانی اپرا با دشواری ها و چالش های عمده ای مواجه بوده است. وی خواهر ۴۳ ساله اش را هم در اثر اعتیاد به کوکایین از دست داد و برادر ناتنی اش را هم در پی ابتلا به ایدز از دست داد. 

به رغم تمام مشکلات و چالشها، اپرا توانسته چهره ای محبوب، مردمی، متمول و متفذ باشد که در سطح جهانی از شهرتی ویژه برخوردار است. 

شیوه مصاحبه کردن او، نحوه تهیه گزارش، راه هایی که برای صحبت با مهمانان برنامه اش انتخاب می کند، و شیوه های تحقیق پیرامون موضوع گزارش هایش از بسیاری جوانب منحصر به فرد هستند.

او از کودکی توانایی زیادی برای صحبت کردن و گفت و گو با دیگران داشت و اطرافیانش از این توانایی وی به خوبی آگاه بودند.

او سالها بعد از آغاز کار در جامعه از دوره کارشناسی رشته ارتباطات و روزنامه نگاری فارغ التحصیل شد.

اپرا همچنان به عنوان یکی از بهترین و برترین خبرنگاران و گفت و گو کنندگان جهان، برجسته، معتمد و محبوب است و بسیاری برای اندرز گرفتن و یافتن راه حل مشکلات زندگی به گفته ها یا نوشته های وی مراجعه می کنند. 

 

تصویر از ویکی کامنز، اپرا در سال ۲۰۱۴