راستی آزمایی: روش‌های مؤثر جستجو در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی (بخش دوم)

Mar 15, 2023 en مبارزه با شیوع اطلاعات غلط و جعلی
Social media logos

اگر با این گزینه‌هایی که در بخش نخست این مطلب معرفی کردیم نتیجه مورد نظر را نیافتید، در سمت بالای صفحه بر روی سه نقطه کلیک کنید و از پنجره باز شده گزینه Advanced search (جستجوی پیشرفته) را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در پنجره بعدی، عبارت مورد جستجو پاک می‌شود و شما باید آن را دوباره وارد کنید. حالا در این صفحه، چند گزینه دارید:

تصویر از گوگل

اولین گزینه، Words است. در این قسمت با گزینه All of these words می‌توانید یک عبارت را جستجو کنید، اما قطعی نیست که در نتایج جستجو، عین همان عبارت یا تمام کلمات آن را بیابید.

گزینه This exact phrase عین عبارت دلخواه را برایتان جستجو می‌کند.

گزینه Any of these words، توییت‌هایی را نمایش خواهد داد که حداقل یکی از کلماتِ عبارت مورد جستجو در آنها آمده باشد. 

گزینه‌ای هم برای حذف کلماتی مشخص از جستجو دارید که به نام None of these words است.

برای مثال اگر بخواهید کلمه «آمریکا» را جستجو کنید، اما نخواهید که عبارت «ایالات متحده» با آن باشد، می‌توانید عبارت «ایالات متحده» را در همین بخش بنویسید تا فقط توییت‌ها یا حساب‌هایی نشان داده شوند که کلمه «آمریکا» به تنهایی در آنها آمده باشد. 

با گزینه These hashtags می‌توانید کلمه یا کلمات مطلوب را در میان هشتگ‌ها در توییتر جستجو کنید.

با انتخاب زبان در گزینه Language، می‌توانید جستجوی خود را به یک زبان محدود کنید.


در بخش بعدی جستجوی پیشرفته که عنوان آن Accounts است، گزینه‌های جالب و کاربردی در اختیار دارید. سه پنجره کوچک به نام‌های From these accounts، To these accounts و Mentioning these accounts وجود دارند. با آنها می‌توانید توییت‌های یک یا چند حساب کاربری مشخص را به تنهایی، یا توییت‌های آنها را در جواب (reply) به توییت‌های دیگران و یا توییت‌هایی را که حساب مشخصی را منشن (mention) کرده باشند  (یعنی از حساب مشخصی یاد کرده باشند) بیابید. 

تصویر از شبکه‌های اجتماعی

در جستجوی پیشرفته توییتر بخش دیگری به نام Engagement وجود دارد که حداقل پاسخ‌ها یا replies، لایک‌ها و ر‌ی‌توییت‌ها را در میان توییت‌ها جستجو می‌کند. 

 

تصویر از توییتر

همچنین در بخش Dates می‌توانید توییت‌هایی را که در یک بازه زمانی مشخص منتشر شده‌اند، بیابید.

تصویر از توییتر

 

جستجو در فیسبوک

جستجو در فیسبوک مانند توییتر نیست و پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های خودش را دارد.

فیسبوک یک search bar دارد اما نتایج آن مطلوب نیستند و بسته به پروفایل شما متفاوتند. همچنین فیلترهایی که در توییتر می‌توان به طور موثر از آنها استفاده کرد در فیسبوک به درستی کار نمی‌کنند و این، کار جستجو را در پرکاربرترین شبکه اجتماعی جهان دشوار می‌سازد. 

گزینه‌های People، Photos، Videos، Marketplace، Pages و Places برای جستجوی کلیدواژه‌های مورد نظر وجود دارند، اما به اندازه توییتر دقیق نیستند. با این وصف، برای زمانی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید، بد نیست آنها را امتحان کنید. 

تصویر از فیس بوک

اگر کلیدواژه‌ها را در یک صفحه یا گروه فیسبوک جستجو کنید، کار ساده‌تر و دقیقتر می‌شود. برای این منظور در سمت راست صفحه مورد نظر بر روی علامت ذره‌بین کلیک کنید و کلیدواژه را در پنجره بازشده تایپ کنید. اگر کلیدواژه در مطلبی در آن صفحه یا گروه وجود داشته باشد، حتماً نمایش داده خواهد شد. 

وقتی نتایج نشان داده شد، با فیلترهای سمت چپ صفحه می‌توانید جستجو را محدودتر هم بسازید. می‌توانید با گزینه‌های Posts you have seen و Recent پُست‌هایی را که قبلاً دیده‌اید و یا آخرین پست‌های حاوی کلیدواژه را بیابید. با گزینه Tagged location، پست‌هایی را بیابید که یک مکان مشخص مثل شهر یا یک سازمان در آنها تَگ شده‌اند. با فیلتر Date posted هم می‌توانید سالی را که می‌خواهید کلیدواژه را در آن جستجو کنید، انتخاب کنید. 

 

تصویر از فیس‌بوک

 

تصویر از فیس‌بوک

ابزارها و منابع رایگان اینترنتی برای جستجو در فیسبوک و توییتر

برای جستجوی دقیقتر در فیسبوک و توییتر ابزارهای رایگان اینترنتی وجود دارند که استفاده از آنها دشوار نیست. اگر آنها را امتحان کنید قطعاً با دیدن میزان کارآمدی آنها، می‌توانید آنها را به عنوان ابزار کاربردی خود به کار گیرید. 

 

 برای جستجو در فیسبوک:

https://whopostedwhat.com/

 

برای جستجوی محتوا در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه فیسبوک: CrowdTangle Link Checker



ابزار رایگانی از سوی توییتر برای دسترسی همزمان به امکانات توییتر در یک صفحه و جستجوی پیشرفته 

(این یکی از محبوب‌ترین و موثرترین ابزارها برای جستجو در توییتر است): https://tweetdeck.twitter.com/

 

وبسایتی با امکان جستجوی کلیدواژه‌ها در ۱۱ منبع، از جمله در فیسبوک، توییتر، وی کانتکته، ردیت، فلیکر، تامبلر، ویمیو و…: https://www.social-searcher.com/


 دوره‌ آموزشی رایگان راستی‌آزمایی خبرگزاری فرانسه - به زبان‌های انگلیسی و فرانسه:

https://digitalcourses.afp.com/courses/searching-on-social-media-level-2

 

تصویر اصلی از داناوب

 

این مطلب به عنوان یکی از مطالب جعبه ابزار راستی آزمایی و مبارزه با اطلاعات جعلی نیز در این وبسایت منتشر شده است.