شیوه های بهینه استفاده از اپلیکیشن کلاب هاوس

porMehrnaz SamimiJan 25, 2022 en گوناگون
تصویر از خبر آنلاین

Clubhouse کلاب هاوس نام یک اپلیکیشن برای گفت و گوست که طی چند ماه اخیر به شیوه ای فزاینده مورد توجه و استقبال جامعه ایرانی داخل و خارج از کشور قرار گرفته است.

اشاره  چند چهره مشهور جهانی به این اپلیکیشن که تنها با صدا، در اتاق های گفت و گوی گوناگون موضوعات گوناگون را به بحث می گذارد و شماری گوینده دارد و شماری شنونده، توجه کاربران شبکه های اجتماعی را به این اپلیکیشن بیشتر معطوف کرده است.  

 مت ناوارا که کارشناس شبکه های اجتماعی است، می گوید کار از منزل به ویژه در شرایط قرنطینه در پی همه گیری کرونا توجه و علاقه عموم را به اپلیکیشن های چت صوتی افزایش داده است و سبب علاقه بیشتر به اپلیکیشن های مشابه دیگری هم شده است. 

از آنجا که این اپلیکیشن تنها با دعوتنامه قابل دسترسی است، عده ای به فروش دعوتنامه دست زده اند و بعضی از این فروشندگان روی وبسایت هایی مثل ایی بی دعوتنامه های خود را به بهای چند هزار دلار می فروشند. 

نیویورک تایمز می گوید توجه بسیاری از کمپانی های مجازی به کلاب هاوس جلب شده است. کلاب هاوس به عقیده ناوارا می تواند ابزار فوق العاده ای برای خبرنگاران باشد، هم برای گردآوری گزارش و خبر و هم خبرنگاری. 

شماری از ایرانیان، به ویژه آنها که به بحث سیاسی مشغول می شوند، در کلاب هاوس تنش ایجاد می کنند. تنشی که گاه به بی ادبی منتج می شود و اصل موضوع را مخدوش می کند و شرکت در اتاق گفت و گو را به نوعی نقض غرض تبدیل می کند. 

چگونه می توانیم اتاق های گفت و گو را در کلاب هاوس متمدنانه تر، مفیدتر، و کارآمدتر برگزار کنیم، به گونه ای که اصل مطلب فراموش نشود و ساعت های طولانی (برخی بحث ها هفت یا هشت ساعت طول می کشد) بدون نتیجه و با توهین یا بدگویی یا تهمت به پایان نرسد؟

این چند توصیه ممکن است برای رسیدن به این هدف کارآمد باشد:

از توهین بپرهیزید و اساسا از شخصی کردن بحث حذر کنید. اگر مدیر اتاق هستید، اجازه ندهید کسانی که به دیگران توهین می کنند روی استیج (صحنه) بیایند، یعنی در میان صحبت کنندگان اصلی باشند. اگر در حال صحبت چنین کردند، به آنها اجازه ادامه صحبت ندهید. 

وارد جزيیات بیشتر موضوع شوید و منابعی را برای گزارشتان شناسایی کنید. 

به جای استناد شفاهی به مدارک، آمار و مستندات یا گزارش هایی که ممکن است به آنها اشاره کنید، نسخه پی دی اف یا دست کم لینک به آنها را به اتاق چت بفرستید تا سخنتان مستدل و موثق باشد. 

اگر شرکت در اتاق هایی که محیطی مسموم می یابند از موضوع بحث دورتان می کند، اتاق گفت و گویی را برای بررسی موضوع خبرتان میزبانی کنید و کارشناسانی را به آن دعوت کنید.

به دیدگاه همگانی پیرامون موضوع گزارشتان توجه کنید. 

می توانید به دنبال اتاق های چتی هم بگردید که گفت و گوهایی درباره موضوعات خاصی دارند یا مباحثی را بررسی می کنند که شما نیز به آنها می پردازید و از آنها بخواهید که در گفت و گویشان شرکت کنید. 

به جای تمرکز پیوسته بر صحبت کردن، در پی شنیدن نظرات دیگران و پرسش پیرامون دیدگاه هایشان باشید. بکوشید ادب را رعایت کنید و به دیدگاه دیگران احترام بگذارید و به آنها اجازه صحبت کردن بدهید. 

گزارش ها یا موضوعات محبوب و مورد توجه را پی گیری کنید. 

می توانید جلسات بعدی تشکیل دهید و از مخاطبانتان بخواهید که در آنها شرکت کنند و نظرشان را پیرامون گزارش ارائه دهند.

این نظرات و جلسات بعدی گاهی به خبرنگاران امکان و فرصت آن را می دهد که گزارشی تکمیلی پیرامون موضوعی که آغاز کرده اند تهیه کنند و به محتوایی که در این چت ها مطرح شده به عنوان بخشی از مطلبشان اتکا کنند.

در عین حال می توانید اتاق های گفت و گویی را با موضوع اتاق های گفت و گوی پیشین تهیه کنید و به بررسی آنها بپردازید تا در اتاق های آینده موفق تر باشید. 

از افرادی که فکر می کنید نقشی کلیدی دارند و از موضوعی اطلاع کارشناسی دارند بخواهید پیرامون موضوع اتاق گفت و گو نظر دهند.

با آن که آینده آن هنوز کاملا روشن نیست، می توان از این اپلیکیشن برای دعوت کردن از کارشناسان و کسانی که در مورد موضوع گزارشتان اطلاعات تخصصی دارند، استفاده کرد. به این ترتیب غنا و عمق گزارش بیشتر می شود و مطالب تخصصی بیشتری نیز در آن گنجانده خواهد شد. 

به رغم مزایایش، این اپلیکیشن اشکالاتی هم دارد.

از جمله مهمترین آنها مطلبی است که خبرنگاری باسابقه به آن اشاره کرده است: یک خبرنگار باتجربه که از کلاب هاوس استفاده کرده است و با نهاد رسانه ای پوینتر همکاری می کند، از محدود بودن یا ناممکن بودن راستی آزمایی در کلاب هاوس انتقاد کرده و این موضوع را از کاستی های کلاب هاوس برشمرده است.

او می گوید این کاستی سبب می شود راستی آزمایان ناگزیر شوند برای تفکیک نوع ادعا یا سخنی که مطرح شده، به ساعت ها مکالمه گوش دهند تا بتوانند صحت و سقم آن را بررسی کنند و بسنجند.

 

تصویر از خبر آنلاین