تعامل با مخاطبان، از ملزومات خبرنگاری امروز

porMehrnaz SamimiDec 2, 2021 en تعامل با مخاطبان
تصویر از ایسنا

تصویر کسی که هر روز صبح زود بعد از نان سنگک روزنامه ای می خرد و آن را به خانه می برد تا موقع خوردن صحبانه بخواند، تا اندازه ای به تاریخ پیوسته است. نزدیک ترین راهی که به نگاه داشتن مخاطب و وفادار ماندن مخاطب به یک وبسایت یا رسانه خاص می توان انجام داد، تعامل است.

امروز، تعامل با مخاطب تا اندازه زیادی جای  گپ و گفت دکه دار روزنامه فروشی را گرفته است. در این راستا از شهروند خبرنگاری گرفته تا مکالمه مجازی در شبکه های اجتماعی، شیوه های کارآمدی برای برقراری ارتباط با مخاطب و حفظ او و جلب مخاطبان بیشتر تلقی می شود. 

از میان راه حل هایی که بسیاری از رسانه ها و وبسایت های خبری برای افزاش مخاطب اعمال می کنند، پی گیری فعالانه تعامل با مخاطبان است. 

مخاطب امروز، راه های بسیاری برای دریافت خبر و خواندن پیرامون مسائل گوناگون دارد. از شبکه های اجتماعی گرفته تا وبسایت های مختلف.

دنیای رسانه های امروز، دنیای ارتباط و تعامل است، جهانی کوچک شده. با تلفن هوشمندی، می توان دنیایی را در کف دست داشت، و با همان وسیله در دست، با همان دنیا می توان ارتباط برقرار کرد.  

شاید مهمترین و قابل توجه ترین بخش تهیه گزارش پس از انتشار آن، واکنش مخاطب نسبت به آن باشد. گزارش را برای چه تهیه می کنیم؟ برای مصرف شدن به هر شیوه ای که ارايه می شود: دیداری، شنیداری، نوشتاری یا اینترنتی. هرقدر گزارش با استقبال و توجه کمتری از سوی مخاطبان رو به رو شود، ارزش کمتری خواهد داشت.

صنعت خبر دو دهه است که وارد دوره ای شده که شاخص آن بی ثباتی و به اشتباه افتادن مخاطبان با اخبار جعلی است. 

ناشران مطبوعات که بسیاری از آنها ناگزیر به تعطیلی نشریه شان شدند، به مرور دریافتند که شیوه های پیشین جلب مخاطب و افزایش خواننده دیگر کارآمد نیست. این شد که تصمیم گرفتند به مقوله ای به نام تعامل با مخاطب بپردازند و از آن راه تلاش کنند مخاطب چذب کنند.

تعامل با مخاطب از ویژگی های پیشرفت فن آوری و دوران دیجیتال است. این روش تنها با تفکر یا ابتکار ناشران ایجاد نشد بلکه ایده آن خاصل پژوهش های  بلندمدت شماری از حرفه ای های با سابقه عرصه مطبوعات و شماری استاد دانشگاه و محقق بود.

ثبت نام برای دریافت خبرنامه رایگان هفتگی ما را فراموش نکنید!‌ اینجا نام نویسی کنید و مشترک شوید! 

بخش مهمی از وظیفه حرفه ای خبرنگاران امروزی، برقرار کردن ارتباط و تعامل با مخاطبان پس از انتشار گزارش است. اکنون که این کار به سادگی میسر است، خبرنگاران باید از این فرصت استفاده کنند تا ایده بگیرند، موضوع تعیین کنند، و مخاطب پر و پا قرص برای خود بسازند.

البته به همان نسبت هم کار خبرنگاران دشوار می شود چون قضاوت در مورد کارشان به سهولت و سرعت فراوانی انجام می شود. 

شناخت مخاطبان اهمیت شایانی در ارتباط برقرار کردن با آنها دارد. اگر بتوانید از راه نظرسنجی یا پرسش و پاسخ -- بسته به بزرگی و گستردگی رسانه و گزارشتان -- اطلاعات اولیه مخاطبان را بدانید، مثل میانگین سنشان، شغلشان، میزان تحصیلاتشان و محل زندگی شان، فرصتی برای شناخت به شما خواهد داد تا بتوانید براساس این نکات، موضوع گزارش هایتان را انتخاب کنید و محتوای مناسبی ارائه کنید.

معمولا مخاطبان از یک گروه یا چند گروه مشابه اجتماعی هستند با تفاوت هایی اندک. در مورد برخی رسانه ها این طور نیست البته، اما در مورد اغلب آنها چنین است و می توان از این راه شناختی به دست آورد و تعامل کرد. 

 

تصویر از ایسنا