ژرف نگری در تحلیل داده برای تعامل بهتر با مخاطبان

byAmr EleraqiJan 17, 2022 in تعامل با مخاطبان
Photo by Per Lööv on Unsplash.

فن آوری ها و ابزار دیجیتالی که شما می توانید به کمک آنها به تقویت مهارت های گزارشگری خود بپردازید، کم نیستند، از راه های داستان پردازی و حکایت گرفته تا گردآوری داده و به اشتراک گذاشتن گزارش هایتان با گروه بزرگتری از مخاطبان. این مطلب حاوی شیوه هایی است برای رسیدن به این اهداف. 

مخاطب خود را بشناسید                         

وقتی مشغول نوشتن می شوید، شناخت مخاطب یا خواننده تان از اهمیت بسزایی برخوردار است. درک و دریافت آن که برای چه کسی می نویسید اهمیت فراوانی در شیوه و زبان گزارشگری دارد و نوع مطلبی را که بر آن دست می گذارید و انتخاب می کنید، برایتان تعیین می کند. 

برای دریافت علایق و سن و شرایط و نوع کسانی که دنبالتان می کنند و در شبکه های اجتماعی از مطالبتان استفاده می کنند، استفاده از Followerwonk موثر و مفید است و این نوع اطلاعات را در اختیارتان قرار می دهد. 

فیس بوک این نوع اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می دهد اما توییتر این کار را نمی کند. ترجیح شخصی نویسنده استفاده از Buffer است که این نوع اطلاعات و حتی بیش از آن را در اختیار می گذارد. 

انواع مطلب برای انواع مخاطب مناسب است. یعنی یک نوع مطلب برای همه انواع و گروه های مخاطب مناسب نیست. برخی خوانندگان ممکن است بخواهند به آمار و ارقام نگاه کنند و از این راه به نوع و نتیجه پژوهش پی ببرند، برخی دیگر ممکن است بخواهند از مضمون و به دور از عدد و رقم محتوا را دریابند. این روش ها را در تحقیقات و تهیه گزارش و استقبال از گزارش ها پیرامون کووید-۱۹ نیز می توان دید. 

در تحلیل داده ژرف نگری کنید

به طور تاریخی، خبرنگاران به مباحث و گزارش هایی علاقه نشان داده اند که در میان عموم مطرحند و محبوبیت دارند اما امروز شمار بزرگی از خوانندگان و مخاطبان به همان اندازه که مصرف کننده خبر هستند ایجاد کننده آنند و خبرنگاران باید از این موضوع برای یافتن نقاط اهمیت و توجه مخاطبان بهره بگیرند.

CrowdTangle 

ابزاری است که مباحث و موضوعات محبوب و پرطرفدار را در شبکه های اجتماعی دنبال می کند و داده هایی پیرامون سطح و حدود تعامل نیز در اختیارتان می گذارد. آنچه اینجا می بینید شماری از موضوعات مورد توجه و استقبال مخاطبان در مصر است که در مورد شیوع ویروس کرونا تهیه شده است.  

 

 

 

وقتی در

Yahoo Maktoob  

سردبیر بودم، صبح ها مشغول بازبینی و تحلیل شماری شاخص کلیدی می شدم تا به من کمک کنند که حکایت و گزارش موفق را برای پست کردن در صفحه اصلی (اول) یاهو انتخاب کنم و وقتی توجه به آن به اندازه ای نبود که انتظار می رفت یا معمول بود، گزارش را عوض می کردیم. 

شماری از شاخص هایی که مورد توجه قرار می دادیم این ها بود:

محبوبترین هشتگ های توییتر در کشورهای مورد نظر

محبوبترین ویدیوهای توتیوب در کشورهای مورد نظر 

بیشترین موضوعات خوانده شده در میان اخبار وبسایت هایی مثل بی بی سی، اسکای نیوز و الحره

بیشترین موضوعاتی که مورد جست و جو قرار گرفته اند 

موضوعاتی که بیشترین تعامل درباره آنها انجام شده است

صفحات وبسایتی که بیشترین وقت برای بررسی آنها صرف شده است

کمترین موضوعات دیده شده در وبسایتمان 

مطالبی که کمترین تعامل را در وبسایتمان داشته اند 

صفحات وبسایت که پس از چند دقیقه جست و جو ترک شده اند 

صفحات وبسایتی که کمترین میزان تعامل را داشته اند 

جست و جو در پی کلید واژه 

Google Trends 

ابزاری است که به شما اجازه می دهد تا به جست و جو پیرامون موضوعات محبوب یا حتی آنچه در یک شهر مطرح است بپردازید. 

اگر به موضوع یا مطلبی خاص علاقمندید، باید Google Alerts یا Talkwalker را فعال کنید که به سراغ موضوعاتی می روند که برایتان مهم بوده اند یا در گذشته نسبت به آنها علاقه یا کنجکاوی نشان داده اید.

اگر از گوگل کروم استفاده می کنید،  Keyword Everywhere از ابزاری است که می توانید آن را به کار ببرید که واژگان مشابه یا مربوطی را که دیگران به دنبالش می گردند، می توانید از راه آن پیدا کنید. 

Keyword Tool 

به نتیجه جست و جوها به زبان دلخواهتان می پردازد و آن را نشان می دهد. آنچه می بینید نتیجه استفاده از این ابزار است برای تحقیق پیرامون کووید-۱۹ به زبان عربی. 

 

درک کلیدواژه ها و سطح و وسعت دسترسی آنها نه تنها به ما کمک می کند که موضوعاتی را که می خواهیم پیرامون آنها گزارش تهیه کنیم انتخاب کنیم بلکه به ما کمک می کند که موضوع ها و مطالب و مقالاتمان را به شیوه ای بهتر، قابل جست و جوتر، و یافت شدنی تر تهیه کنیم و ارائه دهیم. 

برای استفاده از این ابزار و وسایل نیازی نیست که برنامه نویس یا تحلیلگر داده باشید. تنها لازم است که از توانایی های درونی تان برای رسیدن به آنچه می خواهید، بهره ببرید. 

 

تصویر از آنسپلش، عکاس: 

Per Lööv