استفاده از شبکه های اجتماعی برای جلب مخاطب بیشتر

بواسطةMehrnaz SamimiJan 8, 2022 في تعامل با مخاطبان
تصویر از چطور

استفاده از رسانه ها (شبکه ها)ی اجتماعی به بخشی از خبرنگاری و روزنامه نگاری امروز بدل شده اند. اما استفاده مناسب و بهینه از آنها به شیوه ای که بحث انگیز شود و این بحث، توجه شمار بیشتری از مخاطبان را جلب کند، موضوع دیگری است که به شکلی روزافزون مورد توجه قرار گرفته است. 

چگونه می توان راه هایی برای جلب توجه خوانندگان، بینندگان یا شنوندگان گزارش یافت که سبب شود توجه بیشتری به مطلب یا گزارش بکنند؟

چگونه می توان آنها را به خواندن، دیدن، یا شنیدن گزارش ترغیب کرد و مانع از آن شد که یا به آن بی توجهی کنند، یا توجه کافی به خرج ندهند و حداکثر تنها با یک «لایک» از کنار آن بگذرند؟

آنچه می خوانید، شماری از راه هایی است که احتمال تشویق مخاطب را به توجه به گزارش افزایش می دهد و امکان آن بیشتر می کند که گزارش را به طور کامل دنبال کنند، پیرامون آن پرسش مطرح کنند، یا آن را به بحث بگذارند و نظر دیگران را درباره آن بخواهند یا دست کم با دیگران درباب آن صحبت کنند. 

با آن که همه این راه ها مناسب هر نوع گزارشی نیست و شاید تنها یکی از این روش ها به جلب توجه مخاطب کمک کند، به طور قطع دست کم یکی از این راه ها برای انتشار مطلب یا گزارش در سطحی گسترده تر و امکان جذب شمار بیشتری مخاطب، و حتی بهتر از آن، طرح پرسش یا نظرخواهی پیرامون آن، به کار خواهد آمد. 

استفاده از نظرسنجی

با استفاده از شیوه هایی که شبکه های اجتماعی برای این کار فراهم می کنند، می توانید از مخاطبان نظرسنجی کنید و عقیده آنها را پیرامون گزارش یا مطلبتان بخواهید.

از آنها بپرسید که درباره موضوع گزارش، شیوه تهیه آن، منابعی که در تهیه آن به کار گرفته اید، نظر کسانی که با آنها برای تهیه گزارش گفت و گو کرده اید، و نوشتار (یا گفتار، تصویر یا صدای) گزارش بپرسید و باب گفت و گو را با آنها باز کنید، از آنها توضیح بخواهید و با آنها تبادل نظر کنید. 

طرح یک پرسش

با مطرح کردن یک سوال، می توان باب صحبت را به طور شفاهی یا کتبی باز کرد. از هر رسانه یا شبکه اجتماعی که استفاده می کنید، از توییتر گرفته تا کلاب هاوس -- که این روزها استفاده از آن در میان ایرانیان داخل و خارج از کشور بسیار باب و محبوب شده است -- می توانید پرسش را به شیوه ای که آن رسانه یا شبکه اجازه می دهد یا امکان آن را فراهم می کند، طرح کنید و گفت و گو را از آنجا آغاز کنید.

با آن که گفت و گو ممکن است با طرح موضوعی پیرامون گزارشتان آغاز شود، ادامه آن در اغلب موارد، امکان گرفتن ایده های بیشتر و گوناگون را میسر خواهد کرد. 

باز کردن باب گفت و گو پیرامون گزارش یا مطلب

با آن که بسیاری از خبرنگاران و روزنامه نگاران نمی خواهند پیرامون ایرادها و کاستی های کارشان صحبت کنند یا حتی درباره کیفیت کارشان از دیگران نظر بخواهند، به بحث گذاشتن شیوه تحقیق، مصاحبه، استفاده از منابع، نوشتار یا گفتار یا فیلمبرداری یا تدوین، میزان وسعت بینش در طرح یک موضوع خاص، و میزان تمرکز تهیه کننده گزارش بر آنچه هدف تهیه گزارش بوده است، همه در میان مواردی است که طرح کاستی یا ایراد آنها به بهبود کیفیت گزارش های آینده و فعالیت های دیگر خبرنگاران کمک شایانی می کند.

هر قدر فروتن تر باشیم و بیشتر آمادگی پرسش، تبادل نظر و بحث را داشته باشیم، کارمان به عنوان خبرنگار باکیفیت تر، اثرگذارتر، و جالب توجه تر خواهد بود. 

 

تصویر از chetor.com