اهمیت جلب مخاطب براي تعامل در کار خبرنگاری

بواسطةMehrnaz SamimiDec 2, 2021 في تعامل با مخاطبان
تصویر از پوینتر

دیمیتری شیشکین، خبرنگار بی بی سی بود که رویکرد تعامل مخاطب را در بی بی سی پایه گذاشت و پس از بی بی سی مشغول کار مشاوره برای انتشار مطالب دیجیتال شد و اکنون نیز به اتاق های خبر و به ویژه شرکت نهادهای نوپای خبری کمک می کند تا زوایا و ابعادرابطه میان مخاطب و خبرنگار را بهتر و عمیقتر دریابند. 

روش  شیشکین آن است که بر روی تحلیل داده تمرکز می کند و جدا از اصل خبر، به نیازهای مخاطبان نیز می پردازد. وی الگویی را به کار می گیرد که از ابزاری استفاده می کند که رویکرد کاربران و میزان توجه یا علاقه آنها به مطالب را شناسایی می کند و محتوای خبر و مطلب را بر مبنای الگوریتم مربوط به آن تعیین می کند. 

به این ترتیب، راه هایی  بررسی می شوند که خبرنگاران و سردبیران می توانند بر اساس آنها به انتخاب مطالبی بپردازند که نیاز به پوشش آنها وجود دارد. 

وسایل گوناگونی که تعامل میان مخاطبان و خبرنگاران را ممکن می کنند در دنیای امروز اندک نیستند. جدا ار واتس اپ که به شیوه روز افزونی مورد استفاده خبرنگاران جهان است، و گونه ای از آن که رایگان نیست و با حق اشتراک قابل استفاده است، نرم افزارهای دیگری نیز برای تعامل و برقراری ارتباط با مخاطبان وجود دارد و مرتب به شمار آنها اضافه می شود

اگر مخاطب وجود نداشته باشد، گزارش هم وجود نخواهد داشت یا دست کم وجود معناداری نخواهد داشت. اگر مخاطب به خبرنگار اعتماد نداشته باشد، موفقیت رسانه ای وجود نخواهد داشت. به جای آن که مثل سابق هفته ها طول بکشد تا نامه ای به دست خبرنگار یا سردبیر برسد، این روزها ارتباط فوری به سادگی میسر است.

گروه کوچکی از حرفه ای های مطبوعات، به مقوله تعامل با مخاطب انتقاد می کنند و معتقدند که پافشاری رسانه ها یا نهادهای خبری برای تعامل خبرنگاران با مخاطبان، راه را برای آزار خبرنگاران باز می کند چون بعضی مخاطبان امکان آن را می یابند که برای خبرنگاران مزاحمت ایجاد کنند یا بیهوده وقتشان را تلف کنند. این ایده البته مورد تایید و مبنای عملکرد اغلب حرفه ای های عرصه مطبوعات و رسانه نیست، چون شمار مخاطبانی که این نوع آزارها را برای خبرنگاران فراهم می کنند، اندکند یا دست کم در اقلیت هستند. ضمن آن که راه هایی برای مقابله با آنها وجود دارد که بعد در همین وبینار به آنها می پردازیم. 

اما اصولا احترام به مخاطب مهم است و اکثر مخاطبان شایسته احترام هستند. اهمیت این موضوع تا جایی است که طی سال های اخیر دبیران و سردبیرانی برای تمرکز بر تعامل با مخاطبان در برخی رسانه ها کار می کنند و مبنا و محور فعالیت خود را جلب اعتماد مخاطبان تلقی می کنند.

این سردبیران تخصص تعامل با مخاطب را دارند و از راه این تعامل، هدف رسانه را که جلب و جذب مخاطب بیشتر است، تامین می کنند. 

بعضی از راه های مهمی که می توان برای تعامل بیشتر با مخاطبان و جلب بیشتر توجه آن به کار گرفت، اینهاست:

موضوع را باید با دقت و فکر انتخاب کنید.

ثبت نام برای دریافت خبرنامه رایگان هفتگی ما را فراموش نکنید!‌ اینجا نام نویسی کنید و مشترک شوید! 

در مواردی که خود آزادانه می توانید موضوع انتخاب کنید یا مشغول پوشش خبری رویداد یا تحول خاصی نیستید، با اتکا به همان آماری که پیشتر از آن یاد کردیم و به اهمیت آن اشاره کردیم، موضوع انتخاب کنید. یک عنصر مهم دیگر در انتخاب موضوع آن است که موضوع گزارش را با توجه به آنچه موضوع مهم روز جهان و کشور خاصی که در کار بر آن تمرکز دارید، انتخاب کنید.  

راه های دیگر برای جذب مخاطب بیشتر و ایجاد راه تعامل و ارتباط با آنها:

  • ایجاد هشتگ، و رعایت نوشتار آن به شکل هماهنگ و همگون
  • استفاده از بخش استوری اینستاگرام 
  • کمک گرفتن از تصویر: از عکس استفاده کنید، گرافیک درست کنید. تصویر همیشه به انتقال بهتر خبر کمک می کند. 
  • در شبکه های اجتماعی فعال باشید و مطالبتان را آنجا با لینک منتشر کنید.

 

تصویری از نمای ساختمانی که روی آن واژه «اعتماد» به چشم می خورد، تصویر از پوینتر