امنیت زنان خبرنگار: اموزه هایی از نیجریه و هند

بواسطةإنارا جانجيDec 2, 2021 في امنیت جسمی و مجازی
تصویر از آنسپلش

زنان خبرنگار با موانع متعددی در کارشان روبه رو هستند، به ویژه وقتی از نقاط پرتنش و جنگی گزارش تهیه می کنند. سلامت روان و جسم آنها ممکن است به خطر بیافتد و رسانه های خبری از آنها حمایت کافی نمی کنند. 

Teresa Rehman که روزنامه نگار و نویسنده مشهوری است که در شمال شرقی هند مشغول کار است و Amaka Okoye که در نیجریه بر خبرنگاری تنش و بحران تمرکز دارد، طی یک وبینار مرکز بین المللی خبرنگاران در این خصوص صحبت کردند.

رحمان گفت: «چون زن هستی، هر اتفاقی ممکن است برایت بیافتد. من همیشه با خطر مواجهم.» 

زنان در خبرنگاری  

رحمان می گوید بسیاری از رسانه های خبری به نیازهای زنان خبرنگار نمی پردازند و در بسیاری از ارگان ها و نهادهای خبری حتی دستشویی جداگانه ای برای زنان وجود ندارد. نداشتن مرخصی زایمان از دیگر مشکلات زنان خبرنگار است. 

او می افزاید که فرمول خاصی برای خبرنگاری از نقاط پرتنش ندارد. اگر استعدادش را داشته باشید، راهی برای انجامش پیدا می کنید. 

اوکویو گاهی از نقاطی از نیجریه که تحت مهار گروه بوکوحرام است، گزارش تهیه می کند و می گوید که به خطر نمی اندیشد چون اگر به این موضوع فکر کند، فلج خواهد شد و قادر به ادامه کارش نخواهد بود. او می گوید کار به شکل طبیعی به ذهنم می رسد و خوی ثانوی ام می شود.

اگر هنوز مشترک دریافت خبرنامه هفتگی رایگان آی جی نت فارسی نشده اید، اینجا ثبت نام کنید. 

گزارشگری تنش 

رحمان می گوید که رسانه های غربی معمولا خبرنگارانشان را با جلیقه ضدگلوله برای کار در محیط پرتنش آماده می کنند در حالی که هیچ رسانه ای در هند به او چنین آموزشی نداده است. ملهم از این مفهوم، او کتابی را به نام ضدگلولهنوشته است. 

تنش بر تندرستی روانی خبرنگارانی که از آن گزارش تهیه می کنند نیز اثر می گذارد. رحمان می گوید به اندازه کافی در این خصوص صحبت نمی شود. اوکویه به نقش تراپی در کمک به انجام کارش اشاره می کند و می گوید با وجود گران بودنش، ارزشش را دارد چون واقعا به آن نیاز دارد. 

برخورداری از یک ساختار حمایتی 

رحمان می گوید برای دوام آوردن در صنعت خبر، به ویژه در میانه یک همه گیری جهانی، داشتن ساختار حمایتی مهم است. او می گوید برای گرفتن کمک روحی و فکری و درک حقوق خود به عنوان خبرنگار باید راهی برای حمایت شدن داشته باشید و از همکارانتان حمایت کنید. 

اینترنت به گفته رحمان ابزار قدرتمند دیگری است. خبرنگاری سیار نیز به برجسته کردن صداهای در حاشیه کمک کرده است. او نشریه اینترنتی خود را ایجاد کرد که با تمرکز بر خبرنگاری راه حل بنیان نهاده شده است. رحمان می گوید خبرنگاران بسیار نوآور هستند و می توانند ساختارهای حمایتی گوناگونی ایجاد کنند، چه در سطح جهانی و چه در سطح محلی. 

خانم رحمان توصیه می کند که زنان به نهادهای خبری بپیوندند و برای کسب فرصت هایی که ویژه زنان طراحی شده، اقدام کنند. او می گوید حتی اگر از حمایت کافی برای صحبت کردن برخوردار نیستید، تا وقتی که قلم و کاغذ داشته باشید، برای کارتان کافی است. 

 

تصویر از آنسپلش، عکاس: Christina @ wocintechchat.com.